Daniel Hansen

Norge

Här kommer jag att bo, bara så ni vet när ni känner för att hälsa på.

Hyggelsebo

Jag var och hälsade på min mormor för någon vecka sen, hon bor i hultsfred nuförtiden men åker fortfarande ut till hyggelsebo ibland för att styra lite.
Jag var där nästan varje sommar när jag var liten, jag har typ fler minnen från min uppväxt från hyggelsebo än från Göteborg.
Glasögontrender från kanske 60-talet och frammåt.

28 Juli 2012

En stillbild ur filmen Weekend som jag var och såg igår på Hagabion,
gå och se den. Mer än väl värt din tid. 
 

26 Juli 2012

Shell och isbjörnarna

Jag stötte på en bild för några dagar sen som var lite svårtydd, det jag hittade var en bild där två poliser arresterade en isbjörn ovanpå en Shell station, bilden hade inte någon beskrivning eller förklarande text till. Men efter lite grävande (en googling) fick jag reda på vad det handlade om.
 
Det var Greenpeace som hade varit i farten och skapat en ganska snygg auktion mot Shells planer att borra efter olja i Arktis. Något som skulle sätta stora områden i risk om minsta lilla skulle gå fel.
 
Men det är inte bara när det går fel som det går illa. Och det är inte första gången som jag stöter på kritik mot Shell. Sist var när jag 'arbetade' för Amnesty i sammanlagt sex dagar och fick läsa på en del om Shells utvinning av olja i Nigerdeltat. Tänk dig hur en borrningsrigg börjar läcka olja överallt omkring sig och att företaget efteråt helt enkelt skiter i att det hänt överhuvudtaget så har du en ganska bra bild utav hur Shell verkar i Nigerdeltat. Detta har pågått ganska länge och det är inte bara läckage som är ett problem.
 
Och varför skriver jag om det här? Jo, för att jag är förbannad. Jag blir förbannad för att Shell konsekvent inte tar ansvar för sin verksamhet, speciellt inte när någonting går fel. Jag vill att Shell får större press på sig att städa upp, jag skiter fullständigt i om det endast kommer att resultera i greenwashing av företagsnamnet i äkta Rainforest Alliance stuk. Så länge någonting blir gjort.
 
Det du kan göra är bland annat att helt enkelt skicka ett kort brev till Shell där du visar att du vet om att det här sker och att det är oacceptabelt.
 
(Bilderna finner du här)

Grannkatter och framtidsutsikter

Kicki brukar ta sig in på mitt rum ibland. Det är kanske inte direkt så att jag slänger ut henne det första jag gör... och kanske inte det andra heller, men det är ju inte vår katt, även om många konstigt nog tror det.

Möbleringen på mitt rum är just nu en lösning á la 'det som finns på vinden och i källaren'. När jag kom hem från Gamleby så var hela rummet renoverat och alla de gamla prylarna passade helt enkelt inte in längre. Det blev till en sorts nystart på ett lite för bekant ställe. Till hösten kommer mitt pojkrum förvandlas till mina föräldrars rum, vilket betyder att jag kommer att få hitta ett nytt om jag kommer tillbaka till Göteborg efter mina äventyr i Norge, på gott och ont.

22 Juli, 2012

Som ni märker har jag skaffat en ny blog, den gamla liksom självdog under prestationsångest och allmänt ointresse. Förhoppningsvis kommer det att gå bättre den här gången, så välkomna till min nya lite mer avslappnade blog.
Jag har skaffat en skateboard och sprejat den guld, jag har nog aldrig varit så löjligt stolt över någonting jag ägt hittils, förutom kanske någon av mina gamla kameror. Den låter som ett mindre passagerarflygplan och vickar lite åt alla kanter, men den är perfekt för en nybörjare som mig. Nu lär jag mig att åka och märker att jag kanske borde skaffa en hjälm innan jag försöker mig på någonting mer avancerat, som att hoppa eller liknande.
 
Vi gjorde en liten skejtvideo med, kolla in den.